مصممة الازياء اية محمود.. اناملها السحرية تصمم ازياء للمحجبات ما فيش بعد كده



كتبت: مراسلة مجلة الغربة بالقاهرة سماح السيد

اية محمود اسم يعلمه مصصمى الازياء جيدا فهي صاحبة الانامل السحرية التي تصم ازياء المحجبات بمهارة واتقان وتدعو للحجاب بازياء شيك وجميلة واخر جمال.
اية محمود مصممة ازياء المحجبات الشهيرة تفتح قلبها  بالعامية المصرية في دردشة سريعة لمجلة الغربة 

كيف جاءت بدايتك في عالم تصميم الازياء؟
البدايه جت من سنتين لما سبت شغلي في خدمه العملا ف احد شركات الاتصال وماعرفتش ارجعلها تاني حسيت باحباط شديد وبدات اعقد ف البيت بفرغ طاقتي في الرسم والانترنت ف الموضه لحد ما زوجي استشف موهبتي في رسم التصميمات.
كنت الاول بصمم لنفسي فزوقي كان بيعجب اصحابي بعد كده بدات التنفيز ورا المشروع ده فشل كبييرر كنت حاسه بيه رغم كل المؤهلات الي كانت عندي لسوق العمل الا ان شبح الواسطه كان بيطاردني فقررت اني اعتمد على  نفسي وانجح بنفسي واعمل حلمي واثبت اني مش فاشله
بدات ارسم موديلات وانزل اشتري افضل انواع القماش او استورد وابعت لمصنع واباشر العمل لحد مايطلع بالشكل المظبوط والحمد لله
وعقدت النيه ان كل التصميمات هتناسب الموضه وتكون محتشمه لان الغرض هيبقي تغيير مفهوم المموضه عند البنات
وممكن ازياء المحجبات تكون دافع للغير محجبه للحجاب
ما هي احلامك في مجال تصميم الازياء؟
اتمني ان مصر تبقي الاولي في مجال اللبس  وتثميم الازياء وونصدر  الملابس  بدلا من استيرادها   ونفسي يكون عندي مصنع والاقي كل الخامات الي موجوده بره في بلدي
كلمة اخيرة؟
دايما اعداء النجاح والحاقدين كثير اوي مش لازم نبصلهم
وورا نجاحي رجل ساعدني كثير ومابخلش عليا في اي حاجه
واتمني من اي زوج ان يكون عونا بزوجته ويعتبر نجاحها جزء من نجاحه

CONVERSATION

0 comments:

إرسال تعليق